Verzoek over persoonsgegevens indienen

Verzoek over persoonsgegevens indienen

De gemeente houdt verschillende persoonsgegevens van u bij. Bijvoorbeeld de gegevens die u invult als u een vergunning aanvraagt. De persoonsgegevens worden op verschillende manieren verwerkt en bewaard. Dit gebeurt op een zorgvuldige, veilige en transparante manier. Dat is verplicht.

U heeft een aantal rechten. Daarmee kunt u meer inzicht en controle krijgen over uw persoonsgegevens. U kunt de gemeente vragen om:

  • uw persoonsgegevens in te zien (recht van inzage)
  • uw gegevens te verbeteren (recht op rectificatie)
  • uw gegevens te verwijderen (recht op vergetelheid)
  • uw gegevens minder uitgebreid te verwerken (recht op beperking)
  • een overzicht van uw gegevens te ontvangen in een goed leesbare en digitale vorm
  • uw gegevens over te dragen aan een andere instantie of een bedrijf (dataportabiliteit)
  • informatie te geven over instanties, bedrijven of personen die uw gegevens hebben ontvangen van de gemeente
  • te stoppen met de verwerking van uw gegevens
  • geen besluit te nemen zonder dat een ambtenaar hierbij betrokken is geweest. Sommige besluiten worden automatisch door een systeem genomen. U kunt eisen dat altijd een ambtenaar het besluit neemt of controleert.

Uw rechten

Als inwoner heeft u het recht om na te gaan wat er met uw persoonsgegevens gebeurt. U kunt bijvoorbeeld vragen om uw gegevens in te zien, te laten corrigeren of te laten verwijderen. Op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens(externe link) kunt u lezen wat deze privacyrechten betekenen. Politiegegevens, die onze handhavers (ook wel: bijzondere opsporingsambtenaren, boa’s) verwerken in strafrechtelijke onderzoeken, worden volgens de speciale privacyregels van de Wet politiegegevens (Wpg)(externe link) behandeld.

Wilt u gebruik maken van het recht op inzage? Gebruik dan hiervoor dit online formulier. U melden aan de balie van het stadhuis mag ook. Het is belangrijk dat u kunt bewijzen dat de gegevens die u wilt inzien echt van u zijn. Daarom moet u bij het ophalen en aanvragen van de gegevens uw geldige identiteitsbewijs meenemen.

U mag alleen uw eigen persoonsgegevens inzien en die van minderjarige kind(eren) waarvan u de gezaghebber bent. In uitzonderlijke gevallen kunnen wij uw inzageverzoek weigeren. 

Basisregistratie Personen

De belangrijkste verzameling van persoonsgegevens binnen de gemeente vindt plaats in de Basisregistratie Personen (BRP). Als u bijvoorbeeld trouwt, een kind krijgt of verhuist, wordt dit geregistreerd. Via www.mijn.overheid.nl(externe link) kunt u controleren hoe u bij de gemeente geregistreerd staat. Naast de gemeente kunnen ook andere soorten organisaties uw persoonsgegevens uit de BRP gebruiken. Welke organisaties dit zijn kunt u terugvinden via www.wiekrijgtmijngegevens.nl(externe link).