Uittreksel uit BRP

Wat is het?

In de Basisregistratie Personen (BRP) staan gegevens van iedereen die in Nederland woont of heeft gewoond.

In het uittreksel staan in ieder geval uw:

  • naam
  • adres
  • woonplaats
  • geboortedatum

Instanties kunnen om een uittreksel uit de BRP vragen. U kunt bijvoorbeeld aan een woningstichting laten zien dat u ingeschreven staat bij de gemeente.

Reist u met een kind onder de 18 jaar naar het buitenland? Vraag een uittreksel aan voor het reizen met minderjarigen. Hierop staan de gegevens van het kind en wie er gezag heeft. Dat kan handig zijn bij controle aan de grens. 

Wat moet ik doen?

U kunt een uittreksel persoonsgegevens BRP aanvragen voor:

  • uzelf
  • uw kind dat bij u woont en jonger is dan 16 jaar
  • iemand die u heeft gemachtigd

U vraagt uw uittreksel uit de BRP aan bij de gemeente. Dit kan op verschillende manieren.

Online aanvragen

Vraag uw BRP-uittreksel online aan. Hiervoor heeft u de volgende zaken nodig:

  • uw DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Vraag deze dan aan via DigiD.nl. U heeft de DigiD inlogcode binnen enkele dagen in huis.
  • gegevens voor internetbankieren

online aanvragen

Persoonlijk aanvragen

De afdeling Burgerzaken werkt volledig op afspraak. U kunt online een afspraak maken. Voordeel is dat u niet lang hoeft te wachten en weet waar u aan toe bent. 

afspraak maken

Wilt u liever telefonisch een afspraak maken, dan kunt u tijdens openingstijden bellen met (0546) 840 840

Neem de volgende zaken mee naar het gemeenteloket:

  • uw geldige identiteitsbewijs
  • pinpas of contant geld

Iemand machtigen

Wilt u iemand machtigen om uw BRP-uittreksel aan te vragen? Dan schrijft u een brief met daarin de volgende informatie:

  • de reden waarom u het uittreksel nodig hebt
  • naam van de gemachtigde
  • uw handtekening
  • handtekening van de gemachtigde

De gemachtigde vraagt uw BRP-uittreksel persoonlijk aan bij het gemeenteloket. De gemachtigde neemt hiervoor de volgende documenten mee:

  • geldig identiteitsbewijs van de gemachtigde
  • (kopie van) uw geldige identiteitsbewijs
  • de ondertekende machtigingsbrief

Uittreksel Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) aanvragen

  • Woont u in het buitenland? Of staat u niet meer ingeschreven bij een Nederlandse gemeente? Dan staan uw persoonsgegevens in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).
  • U kunt een RNI-uittreksel aanvragen bij één van de RNI loketgemeenten. U kunt dit document in meerdere talen krijgen.

Kosten

Een uittreksel uit de BRP kost € 8,00. * Wanneer u deze digitaal afneemt kost het uittreksel € 5,00 (kijk hiervoor onder het kopje 'formulieren')

*legeswijzigingen voorbehouden

Hoe lang duurt het?

  • Vraagt u uw uittreksel online aan? Dan stuurt de gemeente het per post naar u toe, u krijgt het uittreksel binnen 7 werkdagen thuisgestuurd. 
  • Vraagt u uw uittreksel persoonlijk aan bij het gemeenteloket? Dan krijgt u het direct mee. Dit geldt ook als u iemand machtigt.