Uitkering voor oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers (IOAW)

Wat is het?

U kunt een uitkering van de gemeente krijgen als u vóór 1 januari 1965 geboren bent en na uw 50ste verjaardag werkloos bent geworden. Dit heet een IOAW-uitkering. Deze uitkering krijgt u alleen als u onvoldoende inkomen hebt om van te leven. U krijgt de uitkering nadat uw WW-uitkering gestopt is.

Hoe werkt het?

U kunt een IOAW-uitkering krijgen als u voldoet aan enkele voorwaarden:

  • U bent vóór 1 januari 1965 geboren en op of na uw 50ste werkloos geworden en u kreeg langer dan 3 maanden WW-uitkering.
  • U kunt geen WW-uitkering meer krijgen.
  • U bent vóór 1 januari 1965 geboren en kreeg op of na uw 50ste een WGA-uitkering (werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten), maar deze uitkering is gestopt omdat bij uw herkeuring blijkt dat u minder dan 35% arbeidsongeschikt bent.
  • U hebt onvoldoende inkomen om van te leven.

Bent of wordt u tussen 30 september 2006 en 1 januari 2020 werkloos? Was of bent u op dat moment 60 jaar of ouder? Dan kunt u geen IOAW-uitkering aanvragen. U hebt wel recht op een IOW-uitkering. Deze vraagt u aan via de website van UWV.

Arbeidsplicht

Als u een IOAW-uitkering krijgt, dan geldt voor u - en uw eventuele partner - de arbeidsplicht. De arbeidsplicht houdt het volgende in:

  • U zoekt werk en neemt een aanbod voor werk aan.
  • U gebruikt een voorziening van de gemeente die u aan het werk kan krijgen of op een andere manier actief laat zijn.
  • U werkt mee aan een onderzoek naar uw mogelijkheden voor werk.

Wat moet ik doen?

U vraagt de bijstand aan bij het Werkplein Noord Twente Twenteplein 7 te Almelo.

Wat moet u vooraf doen:

  • Schrijf u eerst als werkzoekende in bij www.werk.nl
  • Daarna controleert u online met een aantal vragen of u in aanmerking komt voor een bijstandstuitkering (u logt in met DigiD)
  • Aan het einde van de vragenlijst kunt u online een afspraak maken met een medewerker van het Werkplein
  • Ook als u vragen heeft of twijfelt of u recht heeft op een uitkering kunt u via de vragenlijst een afspraak maken. Laat u altijd goed voorlichten
  • U ontvangt een bevestiging van uw afspraak via email
  • Hulp nodig bij het invullen? Maak dan gebruik van het inloopspreekuur, iedere maandag van 15.00 tot 16.00 uur op het Werkplein
  • Als online een afspraak maken niet lukt, kunt u bellen met (0546) 541 789
  • Zorg dat u een geldig legitimatiebewijs hebt (geen rijbewijs)

U vraagt de bijstand aan bij het Werkplein Noord Twente te Almelo (Twenteplein 7). Als u niet meteen aan de slag kunt, stuurt het Werkplein uw bijstandsaanvraag door naar de gemeente. De gemeente bepaalt of u recht heeft op een bijstandsuitkering en hoeveel geld u krijgt. 

Wat heb ik nodig?

  • identiteitsbewijs van u en uw eventuele partner
  • bewijs burgerservicenummers van u en uw eventuele partner
  • bewijzen van uw inkomen (ook van uw eventuele partner)
  • bewijzen van uw schulden (ook van uw eventuele partner)
  • bankafschriften van de lopende rekeningen over de laatste 3 maanden (ook van uw eventuele partner)
  • bewijzen van uw arbeidsverleden (uw laatste werkgever en begindatum en einddatum van uw contract)

Hoe lang duurt het?

Binnen 8 weken ontvangt u bericht of u de uitkering krijgt.

Bezwaar maken

Als u het niet eens bent met de beslissing van de gemeente, dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken.