Start samenwerking gemeenten Ommen en Twenterand
Het nieuwe team Publiekszaken Ommen-Twenterand staat in de startblokken. Het team is aangesteld, ingewerkt en er helemaal klaar voor. Per 1 januari 2023 gaat de nieuwe samenwerking van start tussen de gemeente Twenterand en de gemeente Ommen op het gebied van de publieksdiensten.
Veel inwoners hebben vooral met de gemeente te maken als het gaat om ID-kaarten, paspoorten en rijbewijzen. Dan hebben we het over de publieksdiensten, waar ook geboorteaangifte en het doorgeven van verhuizingen thuishoren. In deze nieuwe samenwerking neemt de gemeente Twenterand de taken rondom burgerzaken, het organiseren van de verkiezingen en de begraafplaatsadministratie van beide gemeenten op zich. De taken voor de gemeente Ommen worden uitgevoerd vanuit het gemeentehuis van Ommen.
Oude vertrouwde dienstverlening
Inwoners in beide gemeenten kunnen blijven rekenen op de vaste gezichten en op betrouwbare dienstverlening. Op het oog verandert er niet veel. De samenwerking vindt vooral plaats achter de schermen en draagt verder bij aan een continuering en verdere optimalisatie van de dienstverlening aan de inwoners. Team Publiekszaken Ommen-Twenterand werkt op afspraak. Inwoners kunnen zelf een afspraak via de website van hun gemeente maken.
Verklaring tot samenwerking
In juli van dit jaar werd al de intentie uitgesproken om samen te gaan werken. Dit werd gedaan door een verklaring tot samenwerking te ondertekenen. Deze verklaring wordt nu bekrachtigd door het ondertekenen van de zogeheten dienstverleningsovereenkomst (DVO). Hiermee wordt de samenwerking per 1 januari 2023 van kracht.