Resultaten inwonerpeiling communicatie en participatie
De gemeente Twenterand vindt goede communicatie en contact met inwoners, ondernemers en organisaties belangrijk. Maar hoe zijn die het beste te bereiken? Waar willen ze over meepraten en waarover niet? Via de online peiling Ikpraatmee.nl heeft de gemeente gemeten in hoeverre inwoners tevreden zijn over de gemeentelijke communicatie. Maar ook wat ze vinden van het contact met de gemeente en van de manier waarop de gemeente inwoners betrekt bij plannen. Ruim 540 inwoners deden mee aan de peiling.
Voor info van de gemeente gebruiken inwoners het liefst de lokale huis-aan-huiskranten en de gemeentelijke website. Ook social media als Facebook en Instagram zijn graag gebruikte informatiekanalen. Meedenken over een onderwerp doen inwoners het liefst via een vragenlijst of via Ikpraatmee.nl. Óf inwoners betrokken willen worden bij een onderwerp hangt vooral af van hoe belangrijk ze het onderwerp vinden en in welke mate het over de eigen wijk of buurt gaat. Inwoners van de gemeente Twenterand zijn vooral geïnteresseerd in wonen, bouwen, zorg en veiligheid, maar minder in vrije tijd en lokale politiek.
Verschillende kanalen
Als het gaat om social media, dan vinden inwoners dat de gemeente vooral actief moet zijn op de Facebook-pagina van de gemeente en in Facebook-groepen die over Twenterand gaan. In het geval van een crisis moet de gemeente volgens de meeste inwoners ook ’s avonds en in het weekend op social media actief zijn. Inwoners zijn maar gematigd tevreden over hoe makkelijk ze informatie kunnen vinden op de website van de gemeente Twenterand. De pagina InTwenterand, die wekelijks in de Toren van Twenterand verschijnt, wordt door veel inwoners elke week gelezen.