Klacht indienen

U kunt een klacht indienen als u niet tevreden bent over de manier waarop u door een medewerker of het gemeentebestuur bent behandeld. Bijvoorbeeld:

  • als u geen antwoord krijgt op uw brief of daarop veel te lang moet wachten
  • als de gemeente toezeggingen of afspraken niet nakomt
  • als u zonder reden gevraagde informatie niet ontvangt
  • als u van het kastje naar de muur gestuurd wordt
  • als u vindt dat u niet netjes behandeld bent

Klacht indienen

Hoe dien ik een klacht in?

U kunt uw klacht digitaal doorgeven door deze te versturen naar info@twenterand.nl of door middel van het invullen van het digitale klachtenformulier. U kunt de klacht ook mondeling indienen. In dat geval maakt u een afspraak met de klachtencoördinator. De klachtencoördinator zet de klacht, indien u dit wenst, vervolgens voor u op papier.

Een schriftelijke klacht moet worden ondertekend en bevat tenminste:

  • de naam en het adres van de indiener
  • de datum waarop u de klacht verstuurt
  • een omschrijving van de gedraging waartegen de klacht is gericht

Wat zijn de voorwaarden?

Een klacht moet aan enkele voorwaarden voldoen:

  • De gebeurtenis waarover u een klacht indient, mag niet langer dan een jaar geleden zijn en mag niet eerder behandeld zijn
  • Uw klacht mag niet gaan over een besluit waarop u bezwaar of beroep had kunnen indienen (zie onder het kopje bezwaar indienen)
  • Uw klacht mag niet gaan over een zaak die onder de rechter is of is geweest
  • Uw belang bij of het gewicht van de gebeurtenis/gedraging zijn duidelijk

Hoe gaat de procedure?

Voldoet de klacht aan de voorwaarden, dan vindt er een hoorzitting plaats. Voor de hoorzitting wordt u uitgenodigd. Daarnaast wordt degene uitgenodigd, waarover wordt geklaagd (hoor en wederhoor).

De klacht moet binnen zes weken zijn afgedaan. De beslissing kan eenmaal voor ten hoogste vier weken worden uitgesteld.

Ik ben niet tevreden over de behandeling van mijn klacht. Wat nu?

Als u niet tevreden bent over de manier waarop uw klacht is behandeld of over de uitkomst van uw klacht, kunt u zich wenden tot de Nationale ombudsman. De Nationale ombudsman beoordeelt of het bestuursorgaan zich in de door hem onderzochte aangelegenheid al dan niet behoorlijk heeft gedragen.

Waarover kan ik geen klacht indienen?

  • Meldingen over de openbare ruimte, bijvoorbeeld een gat in het wegdek, een scheve stoeptegel of zwerfvuil. Dit soort klachten meldt u via melding openbare ruimte;
  • Meldingen betreffende overlast, bijvoorbeeld parkeer- of geluidsoverlast of overlast van hangjongeren;
  • Over gedrag of een actie waartegen u bezwaar had kunnen maken of beroep had kunnen instellen;
  • Over iets waarover de rechtbank een uitspraak heeft gedaan;
  • Regels (beleid) van de gemeente;
  • Over iets wat meer dan 1 jaar geleden is gebeurd;
  • Over iets waarover u al eerder een klacht hebt doorgegeven;
  • Over gedrag dat al onderzocht wordt door justitie.