Bewijs van in leven zijn

Wat is het?

Met een bewijs van in leven zijn kunt u op papier laten zien dat u leeft. U vraagt een bewijs van in leven zijn aan bij de gemeente.

Hoe werkt het?

U heeft een bewijs van in leven zijn bijvoorbeeld nodig als uw levensverzekeraar of pensioenfonds hierom vraagt.

Een bewijs van in leven zijn is geldig in:

  • Nederland
  • Aruba
  • Curaçao
  • Bonaire
  • Sint Maarten
  • Sint Eustatius
  • Saba

Als u in een ander land moet laten zien dat u in leven bent, vraagt u een attestatie de vita aan.

Wat moet ik doen?

Persoonlijk aanvragen

De afdeling Burgerzaken werkt volledig op afspraak. U kunt online een afspraak maken voor het aanvragen van een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita (deze gebruikt u voor in het buitenland). Voordeel is dat u niet lang hoeft te wachten en weet waar u aan toe bent.  

Afspraak maken

Online aanvragen:

U vraagt het bewijs van in leven zijn online aan via onderstaande link

Bewijs van in leven zijn aanvragen

Wat heb ik nodig?

  • geldig identiteitsbewijs
  • DigiD als u de aanvraag online doet

Als u het bewijs nodig heeft voor een pensioenfonds, heeft u ook de brief van het pensioenfonds nodig waarin hierom wordt gevraagd.

Kosten

Een uittreksel uit de BRP "Bewijs van in leven zijn" kost € 8,00. * Wanneer u deze digitaal afneemt kost het uittreksel € 5,00 (kijk hiervoor onder het kopje 'formulieren')

De kosten voor een Attestatie de Vita zijn € 16,60*

*legeswijzigingen voorbehouden

Hoelang duurt het?

U krijgt het document meteen mee.

Als u het bewijs online of schriftelijk heeft aangevraagd, krijgt u het thuisgestuurd. Dit kan enkele dagen duren.