Bewijs van in leven zijn
Wat is het?
Met een bewijs van in leven zijn kunt u op papier laten zien dat u leeft. U vraagt een bewijs van in leven zijn aan bij de gemeente.
Hoe werkt het?
U heeft een bewijs van in leven zijn bijvoorbeeld nodig als uw levensverzekeraar of pensioenfonds hierom vraagt.
Een bewijs van in leven zijn is geldig in:
- Nederland
- Aruba
- Curaçao
- Bonaire
- Sint Maarten
- Sint Eustatius
- Saba
Als u in een ander land moet laten zien dat u in leven bent, vraagt u een attestatie de vita aan.
Wat moet ik doen?
Persoonlijk aanvragen
De afdeling Burgerzaken werkt volledig op afspraak. U kunt online een afspraak maken voor het aanvragen van een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita (deze gebruikt u voor in het buitenland). Voordeel is dat u niet lang hoeft te wachten en weet waar u aan toe bent.
Online aanvragen:
U vraagt het bewijs van in leven zijn online aan via onderstaande link
Wat heb ik nodig?
- geldig identiteitsbewijs
- DigiD als u de aanvraag online doet
Als u het bewijs nodig heeft voor een pensioenfonds, heeft u ook de brief van het pensioenfonds nodig waarin hierom wordt gevraagd.
Kosten
Een uittreksel uit de BRP "Bewijs van in leven zijn" kost € 8,00. * Wanneer u deze digitaal afneemt kost het uittreksel € 5,00 (kijk hiervoor onder het kopje 'formulieren')
De kosten voor een Attestatie de Vita zijn € 16,60*
*legeswijzigingen voorbehouden
Hoelang duurt het?
U krijgt het document meteen mee.
Als u het bewijs online of schriftelijk heeft aangevraagd, krijgt u het thuisgestuurd. Dit kan enkele dagen duren.