Alfabet Creatieve Fabriek geeft kijkje achter de schermen
Ze zijn allebei jaren geleden als werknemer bij het bedrijf in Den Ham begonnen, maar inmiddels runnen ze samen Alfabet Creatieve Fabriek. Waar staat het bedrijf voor en wat doen ze? Wethouder Aimée van der Ham en bedrijfscontactfunctionaris Jacqueline Tuinbeek besloten Carl Exel en Martin de Jonge te bezoeken in het bedrijf waar “ideeën en concepten worden ontwikkeld, die vervolgens worden vertaald naar visuele uitingen”.
Als de wethouder de vergaderzaal bij Alfabet binnenloopt, valt de prachtige boom meteen op, die op de muur is afgebeeld en doorloopt op het plafond. Uit het verhaal van de beide directeuren blijkt ook wel dat dat is waar het bedrijf voor staat: “Inspireren en realiseren in beeld en vorm”. Carl Exel en Martin de Jonge vertellen dat het bedrijf door Gerrit Slotman is opgericht, die van oorsprong een reclameschilder was en vanuit huis werkte. Het heette destijds Alfabet Belettering. In 2015 is het bedrijf samengevoegd met Ten Design en naar het huidige pand aan de Vriezendijk verhuisd. Een paar jaar later hebben Exel en De Jonge de eerste aandelen overgenomen en vanaf 2022 zijn zij beiden eigenaar.
Elkaar aanvullen
Om duidelijk te maken wat het bedrijf doet, is de naam vorig jaar veranderd in Alfabet Creatieve Fabriek. De vijftien werknemers ontwerpen namelijk niet alleen, maar produceren en monteren ook nieuwe logo’s of een nieuwe huisstijl. Maar ook het ontwerpen en maken van stands voor een beurs behoren tot de dagelijkse werkzaamheden. “Dan wordt niet alleen voor de belettering gezorgd, maar bouwen we ook de complete stand”, vertelt Carl Exel enthousiast. En twee kapiteins op één schip? Dat is volgens de ondernemers geen probleem. “Wat ik niet kan, kan Carl en andersom. We vullen elkaar goed aan”, aldus Martin de Jonge.
Meest bijzonder
Exel en De Jonge laten verschillende projecten zien en op de vraag wat de meest bijzondere opdracht tot nu toe was, zijn de ondernemers het eens: Camping Ommerland. Een heel nieuw concept werd uitgedacht, inclusief een nieuw logo. Maar niet alleen het logo was nieuw, ook de gebouwen en de binnenkant van de gebouwen kregen een nieuwe look and feel met zogeheten signproducten. “Zonder het gebouw te slopen, ziet het er optisch anders uit door het bijvoorbeeld te beplakken met fotobehang”, vertellen de ondernemers. Wethouder Aimée van der Ham begrijpt wel waarom de directeuren de naam van de onderneming hebben veranderd. “Dit is zoveel breder en zoveel meer dan alleen reclame of belettering.”